Mijn begeleiding richt zich op kinderen, jongeren en jongvolwassenen die een verlieservaring hebben meegemaakt, zoals bijvoorbeeld een overlijden, scheiding, verhuizing en/of verlies van toekomstbeeld.
Iedereen gaat op andere manieren om met rouw en verdriet, afhankelijk van je leeftijd, gezinssamenstelling en/of eerdere ervaringen. Kinderen gaan vaak op een speelse manier om met hun verdriet. Ze kunnen van een verdrietige bui zomaar weer overgaan tot blij spel. Jongeren kunnen hun verdriet (bewust of onbewust) uitstellen of zoeken afleiding in school en vrienden. Ze voelen zich (vaak) eenzaam in hun verdriet en hebben moeite om de bijbehorende gevoelens te uiten. Het verdriet komt er vaak uit in andere vormen zoals vermoeidheid, concentratieproblemen en niet lekker in hun vel zitten.
Kinderen verwerken verlies op hun eigen manier. Ik bied begeleiding die aansluit bij hun belevingswereld.
Lees meer
Jongeren ervaren rouw vaak intens. Samen zoeken we naar passende manieren om hiermee om te gaan.
Lees meer
Een lessenserie om rouw en verlies bespreekbaar te maken onder kinderen en jongeren.
Lees meerElk traject starten we met een kennismakingsgesprek waarin we stilstaan bij de situatie en de belemmerende en helpende factoren. Ouders en/of verzorgers zijn altijd betrokken. Echter kan de mate van de betrokkenheid varieren, dit is afhankelijk van de leeftijd en de afspraken die we in het intakegesprek samen maken. Na een aantal gesprekken plannen we een evaluatiemoment om stil te staan bij het traject en afspraken te maken voor het vervolg. Indien nodig en gewenst kan er contact zijn tussen de therapeut en andere betrokkenen (school, huisarts en/of andere hulpverleners). Dit gebeurt altijd in en na overleg met het kind en diens ouders en/of verzorgers.
Psycho educatie, diverse werkvormen en methodieken, aandacht en een luisterend oor vind ik belangrijk in mijn werkwijze. Enthousiast, eerlijk, betrouwbaar zijn belangrijke karaktereigenschappen die ik meeneem in mijn werk.
Het komt geregeld voor dat leerkrachten merken dat leerlingen vastlopen in hun schoolse ontwikkeling vanwege een verlies dat zij hebben meegemaakt. Het kan hierbij gaan om een recent verlies of een verlies van jaren geleden. Het hoofd en lijf zit zo vol van alle gevoelens & gedachten die gepaard gaan met dit verlies dat zij geen ruimte hebben om zich te concentreren, luisteren naar uitleg of zelfstandig aan de slag te gaan met schoolwerk. In mijn jaren als jeugdhulpverlener op middelbare scholen (regulier & praktijkonderwijs) heb ik gemerkt dat het helpend kan zijn als zij een periode begeleiding ontvangen om samen aandacht te geven aan dit verlies. Soms zijn drie tot vijf sessies al voldoende om weer verder te kunnen. Het kan ook helpend voor leerkrachten zijn om psycho-educatie te ontvangen over hoe kinderen omgaan met rouw en verlies in specifieke leeftijdsfasen.
Daarnaast heb ik een lessenserie mogen ontwikkelen en geven op praktijkschool De Steiger in Lelystad. Gemis & Gedicht is een preventieve lessenserie gericht op het bespreekbaar maken van verlies en rouw onder jongeren. Deze lessenserie omvat 6-8 lessen waarin we aandacht besteden aan diegene die we missen, uitleg krijgen over rouwen, herkenning bij elkander mogen vinden. De creatieve werkvorm die we hiervoor gebruiken is het maken van gedichten, beeldkaarten & schilderen.